Ekonomia to dla wielu tzw. „czarna magia”. Warto więc zastanowić się, na czym dokładnie polega praca ekonomisty, czy ma to wiele wspólnego z zarządzaniem, marketingiem, księgowością, a także zarządzaniem zasobami ludzkimi? Ekonomia to wbrew pozorom nie nauka matematyczna, ale społeczna, czyli ma na celu badanie zjawisk, które zachodzą np. w polskim społeczeństwie. Ma analizować to, jak kupujemy, co kupujemy, a także dlaczego. Bada co jest produkowane, jak reaguje na to rynek, co wzmaga a co zatrzymuje zainteresowanie danym produktem. Dokonuje licznych badań (tu z pomocą przychodzą nauki matematyczne), sprawdza pewne zjawiska i stara się odpowiedzieć na pytanie – dlaczego ten produkt cieszy się takim a nie innym zainteresowaniem. Ekonomia ma na celu wyjaśniać nam zmiany zachodzące w świecie, ale te w zakresie rynków finansowych, zarabiania pieniędzy, utraty pracy, likwidowania miejsc pracy.
Tłumaczy wszystko to, co jest dla nas bardzo ważne – mechanizmy, które powodują, że rynek pracy rozkwita, albo przeciwnie – ledwie dyszy. Warto znać choćby podstawy tej nauki, żeby zrozumieć otaczającą nas rzeczywistość.